субота, 10. јун 2017.

Slatko od šumskih jagoda

Prošlo leto sam prvi put u životu letovala na planini. Godinama sam se opirala odlasku na planinu, zna se brate mili, leto je za plažu, čvarenje na +40C, brćkanje i miris mora. Ali ne više, ne nakon Zlatara, neće mene more skoro videti! Toliko sam se zaljubila u tu planinu da bih ovoga trena otišla da živim tamo i nikad civilizaciju da ne vidim. Tek sad, kad sam zagazila debelo u četrdesete, potpuno razumem majku koja je govorila: da mi je da odem na neku planinu i da nikog ne vidim jedno mesec dana, sita da se odmorim! Mi smo se, upravo tako, siti odmorili...

Jutro pred povratak kući obrstila sam svaki žbun sa šumskim jagodama na koji sam naišla. Mojoj sreći nije bilo kraja kada su sve preživele putešestvije do kuće i kad je sve bilo gotovo a ja ponosno poredjala 6 teglica u podrum. Uh pardon, 5 teglica u podrum, jednu nisam ni zatvarala... 

Mamin recept, proveren više desetina puta pošto je ovo tatino omiljeno slatko pa se dešavalo da ga u jednoj sezoni pravi i više puta. Tati je svaki put bilo nešto malo pa je redovno dokupljivao kilo po kilo jagoda! I tako, dok većina ljudi koje znamo bukvalno počne da pati na samo pominjanje slatkog od šumskih jagoda, meni je ono lepo, mirisno, al' ga nikad nisam bila željna. 

Sastojci;
350 g šumskih jagoda
1 kg šećera
1 pak vanil šećera, ili malo sredine od štapića vanile
2 dl vode



Veličinu šerpe prilagodite količini jagoda, povedite računa da kada sipate jagode one budu rasporedjenje u jednom redu.

Što se količine jagoda tiče, ja sam ih stavila 350 g na jedan kilogram šećera i meni je ta razmera odlična - dobije se slatko koje ima savršen balans voća i sirupa.

U šerpu prvo sipajte šećer pa sve prelijte sa 2 dl vode. Kuvajte da dobijete gušći sirup. Za to vreme jagodice pažljivo operite pod slabim mlazom vode i ostavite da se dobro ocede. Gledajte da ih "tumbate" što manje kako se ne bi zgnječile, ipak su lepše kad ostanu cele u slatkom.

U kuvan sirup pažljivo izručite jagode i dodajte vanilu. Ovo je jedino slatko u koje ne stavljam limun, ne želim da mi išta naruši taj divan ukus šumskih jagoda! Kuvati na srednjoj vatri 15-20 min, slatko treba da lagano vri. Sirup treba ponovo da se zgusne ali tako da sa kašike padaju krupne, teške kapljice. Za vreme kuvanja slatko nikako ne mešati, samo s vremena na vreme prodrmati šerpu.

Gotovo slatko skinuti s vatre i lagano ponovo prodrmati šerpu da se pena skupi na sredinu kako bi je lakše uklonili. Ukoliko se to ne uradi postoji velika šansa da se slatko ušećeri. Dakle, lagano uklonite svu penu pa šerpu povežite čistom suvom krpom i ostavite tako da prenoći. Sutradan sipati u čiste, suve tegle, povezati ih celofanom ili dobro zatvoriti odgovarajućim poklopcima.


Ovaj put sam imala 750 gr očišćenih jagoda, kuvala sam ih sa 2200 g šećera i dobila sam 6 malih tegli slatkog (to su otprilike 3 standardne tegle).

Divan je, a u gradovima nažalost gotovo zaboravljen, običaj da se gosti posluže najpre slatkim i čašom hladne vode kako bi se osvežili od puta.

I posle godinu dana, pronašla sam jednu teglicu zaturenu u ostavi, i ništa joj nije falilo.




I malo Zlatara i Uvca za one koji se još premišljaju...













Copyright by Vikend Kuvarica. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autora. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima. 

Нема коментара:

Постави коментар