среда, 25. јул 2018.

Vrganji na dva načina


Kako ovog leta bar u kiši ne oskudevamo, jedina dobra stvar je u tome da su i pečurke rodile kao posle kiše! A ako neku sortu volim, onda su to svakako vrganji. Taj njihov jak, moćan miris šume i kiše je nešto najopojnije što sam osetila! 

Jedina vrsta pečuraka koju prepoznajem i bez problema mogu da uberem su livadski šampinjoni, livade u okolini moje kuće u Popučkama su ih nekada bile pune. Tamo negde krajem septembra, početkom oktobra, kad krenu prve jutarnje izmaglice, e tad me nije mrzelo da ustanem u pet ujutro, navučem žute (N)Aki(J)ak čizme i krenem u lov. Naročito sam volela one veće, kad se isprže budu posebno slatki. Ali ostale vrste pečuraka ne prepoznajem i ne rizikujem! 

A kad sam već kod Akiak čizmi tu jednostavno moooram da naprvim digresiju: ako ste generacija sedamdeset i sitno, onda ih sigurno pamtite, to su one gumene, plave, crvene ili žute,  unutra su bile postavljene krznom i apsolutno su neuništive! Mama i dan-danas ima moje koje su kupljene otprilike 1984.-85. godine, krzno se doduše pocepalo, i onaj gornji našiveni deo je uništen ali čizme funkcionišu, vodu ne propuštaju. "Nakijak" su jer ih je moja baba Rusa tako zvala, a baba Rusa nikad nije imala dlake na jeziku pa im je zbog njihove  neudobnosti nadodala ono N i J na Akiak (da nije nje eto vi sad ne bi ste znali da su seljaci u mom rodnom kraju znali da psuju ali na finjaka :)



O vrganjima mi je pričao moj gdin Đ. mnogo pre nego što sam ih prvi put probala. Ma čim sam osetila taj miris znala sam da će to da bude ljubav zauvek! Dajem vam dva recepta, oba krajnje jednostavna, ali nama savršeno ukusna. 



Vrganji s piletinom na kajmaku



Potrebno je za 2 osobe:
300 g svežih vrganja
1 manja glavica crvenog luka
so i biber po ukusu
300 g pilećeg belog mesa / file
2 kašike starijeg kajmaka
ulje, par kašika, za prženje

Sveže vrganje očistiti od zemlje, ukloniti donji, drvenasti deo peteljke. U lončiću zagrejati vodu do vrenja, posoliti je i dodati vrganje. Kuvati ih koliko da voda provri, procediti i isprati ih hladnom vodom. Zatim ih iseckati na listiće.


U tiganju zagrejati kašiku-dve ulja. Crveni luk iseckati što sitnije (veliki sam protivnik korišćenja "secka" i ostale mašinerije za usitnjavanje, nekako umesto iseckanog povrća dobijem kašu), baciti luk na toplo ulje i pržiti ga na srednjoj vatri dok ne postane staklast. Dodati vrganje i sve zajedno pržiti još 5-6 minuta, koliko da pečurke dobiju lepu rumenu boju. Skloniti s vatre, posoliti i pobiberiti.

Pileći file očistiti od masnoće pa iseći na štapiće, prateći strukturu mesa. Zagrejati opet malo ulja, ne treba više od 2 kašike, pa ispržiti i piletinu da porumeni sa svih strana, sve ukupno 2-3 minuta. Na kraju sasvim smanjiti vatru, dodati 2 kašike starog kajmaka preko piletine, pobiberiti, po potrebi i posoliti (voditi računa jer je i kajmak slan), poklopiti i ostaviti da se kajmak sasvim otopi a piletina i malo ukrčka.


 Uz sezonsku salatu, kod nas samo sveža slatka paprika i još maaaaalčice kajmaka preko. Ma divota jedna...


Vrganji po seljački

Potrebno je za 2 osobe:
cca 500 g svežih vrganja
1 glavica crnog luka, srednje veličine
100 g domaće dimljene slanine
so i biber
+
opciono 2 jajeta

Vrganje očistiti od zemlje, pa ih isto kao i u prvom receptu kratko obariti u slanoj vodi, isprati, ocediti i iseckati na listiće ili komade, već po želji.


Na malo masti ispržiti prvo slaninu iseckanu na kocke pa je izvaditi. Na istoj masti ispržiti i sitno seckani crni luk, neka malo porumeni pa dodati i seckane vrganje. Pržiti ih koliko da blago porumene, nemojte im dušu izvaditi! Vratiti slaninu, dodati so i biber. Nama ovo bilo dovoljno. Trebalo je i malo peršuna posuti ali sam zaboravila ;) vi metnite!



Ako volite, na sve ovo možete razbiti i dva jajeta pa promešati sve  zajedno, kao za kajganu.



<3<3<3

©Copyright by Vikend Kuvarica 2016-2018. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autora. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima. 


Нема коментара:

Постави коментар