субота, 4. август 2018.

Marmelada od paradajza


Uh, ovo je baaaš dobro! Kako smo početkom nedelje od mojih dobili gooomiletinu domaćeg, sočnog, mesnatog, savršenog paradajza, čitavu ovu nedelju se borim da ga potrošim. I to jako slabo odmiče. Definitivno sam odlučila da ovo leto ne ostavljam sataraš za zimnicu, ostalo mi i od prošle godine pa sam morala da bacim (a ne volim da bacam hranu grrrr), sok od paradajza ne ostavljam jer to mama sprema, sušeni paradajz spakovan u zamrzivač, za ručak bile njoke u paradajz sosu, i tako ostalo mi još samo marmeladu da skuvam. Ne razumem, zašto mi niko ne veruje da kuvam marmeladu od paradajza? Mi je spremamo već dvajes godina, od onih devedesetih, neverovatno mi da niste čuli... 

Život na selu ima jednu ogromnu prednost - svega imaš na dohvat ruke. Sećam se da su stariji ranije pričali da je seljak morao da kupi samo so, šećer, ulje i seme, sve ostalo je imao. Ali se skromnije i živelo. 

A tih devedesetih, nama zaista nije trebalo mnogo, a pravo da vam kažem, nije se ni imalo... ali paradajz rodio, i šljive rodile. Negde iz Bosne komšija Pera doterao džak šećera. I tako... odem kod komšinice Rose jedno jutro na kafu a ona mi poturi teglu pod nos.
- Probaj i reci da li ti se svidja!, kaže.
Probam i ...  zastanem! Izgled sličan marmeladi od šipka, ali otkud šipak u sred leta! Ali, ukus samo sličan... ima nešto tu što ne štima... a finoooo samo tako. Ona se smeje i kaže:
- Od paradajza! 
- E jes, baš od paradajza, mene si našla, daj pričaj od čega je, oću da pravim. 
Iznese ona recept, pogledam papir, pogledam nju, reko: 
- Jesi ti napravila onu veliku varjaču?, Rosa je tad radila u jednoj velikoj fabrici nameštaja. 
- Evo je, iznosi ona varjaču za džem, pekmez, ajvar i marmeladu, drška dugačka preko 1m. Iznervirala se još prethodne godine kad smo kuvale pekmez, obema ruke izgorele zbog kratke varjače. 
- Sutra kod mene kuvamo, imamo sve što nam treba. 

Sutradan nas dve do podne brale, čistile i mlele, od podne kuvale, uveče spakovale i podelile na ravne časti. Milina jedna. 



Potrebno je:
1 l soka od paradajza
2 l soka od šljiva
1/2 kg šećera
2 pakovanja vanil šećera (20 g)
1 listić rozetle

Od ove mere dobićete 2 tegle od 750 g marmelade.

Za jedan litar soka od paradajza trebaće vam oko 1,5 kg svežeg paradajza a za 2 l soka od šljiva oko 2,5 kg šljiva. Ali to su sve odokativne mere, nekad je paradajz s više soka a ni šljive nisu podjednako zrele. Bitno je da se pridržavate navedenog odnosa namirnica.

Prvo sameljite paradajz na mašinici koja odvaja semenke i kožicu. Čist sok sipati u jednu posudu. Ja uvek još jednom kroz mašinicu propustim kožicu. Premeriti koliko litara soka ima, tako ćete znati koliko vam treba soka od šljiva.

Šljive oprati, očistiti i takodje samleti na istoj mašinici. Isto ljuske još jedanput samleti...

U pliću a širu šerpu za kuvanje džema, pekmeza, marmelade i ajvara sipati prvo sok od paradajza pa ga kuvati na srednjoj temperaturi dok ne uvri skoro upola, zatim dodati sok od šljiva i šećer. Nastaviti s kuvanjem dok marmelada ne bude gotova. Ja sam jutros kuvala duplu meru, kako je napolju pakao kuvala sam na ringli i trebalo mi je okruglo tri sata da bude gotovo - sat vremena sam kuvala samo paradajz i još dva sata sve zajedno. Marmelada je gotova kad iza varjače ostaje jasan trag na dnu šerpe a tečnost zacvrči kad padne preko traga. Izvadite kašiku-dve marmelade na tacnicu i stavite je u frižider na par minuta da se dobro ohladi. Izvadite i predjite kašičicom po sredini marmelade, trag treba da ostane jasan, ivice ne padaju, tada je marmelada kuvana.

Dodati vanil šećer i jedan listić rozetle i mešajte još par minuta na isključenoj ringli. Zatim izvaditi rozetlu.


Vrelu marmeladu sipati u vrele, sterilisane tegle i odmah ih zatvarati toplim, sterilisanim poklopcima. Čvrsto ih zatvoriti i vratiti u rernu zagrejanu na 50C. Rernu isključiti a tegle ostaviti da se postepeno ohlade.

Sasvim hladnu marmeladu spakovati na suvo, tamno i hladno mesto. Jednu teglu odmah načeti, ta ko će još zimu čekati!!! <3<3<3




©Copyright by Vikend Kuvarica 2016-2018. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autora. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima. 




Нема коментара:

Постави коментар