уторак, 17. јануар 2017.

Salašnjaci


U mom kraju (valjevskom) zovu se upravo tako: Salašnjaci. Tradicionalni kolači premazivani mlevenim svinjskim salom imaju samo jednu manu: od početka pravljenja pa do krajnjeg proizvoda prodje par sati, ali u tih par sati vi im posvetite maksimalno tek oko 45 minuta vremena. Ostatak je čekanje i čekanje... i čekanje... al' neke stvari vredi čekati... Ovo je recept moje baba Ruse, koja mi inače nije baba. Nije mi ni rod. A i ja sam joj još uvek dužna zelenu zenanu kućnu haljinu s crvenim ružama koju je od sreće pocepala kad sam se rodila.


Sastojci:
1 kašika masti
po jedan prstohvat soli i šećera
1 limun, sok i kora
2 dl hladne vode
2 jajeta
2 žumanceta
1/2 dcl rakije (šljivovica)
650-700 g  mekog belog brašna
200-250 g sala
pekmez od šljiva
prah šećer sa vanilom



Nije moja baba Rusa imala običaj odvajanja mokrih i suvih sastojaka, nego ovako: Uzeti vanglicu za mešenje pa u nju sipati 1 veliku kašiku masti (vrhom punu, kao da sipate šećer a ne mast), prstohvat soli, prstohvat šećera, sok i koru od jednog limuna, 2 dcl hladne vode, rakiju (isključivo šljivovica), 2 cela jajeta i 2 žumanceta. Sve to malo propustiti kroz prste pa dodati cca 700 g mekog belog brašna.

Količina brašna naravno zavisi od veličine jaja i limuna a i vaše sklonosti ka alkoholu, ali kao što je već dobro poznato, testo ne sme da se lepi za ruke. Testo mesiti jedno pet minuta kako bi proradio gluten iz brašna i kako bi postalo meko, glatko i elastično. Prekriti ga čistom suvom krpom i ostaviti ga na sobnoj temperaturi oko sat vremena da odmori.

U medjuvremenu pripremiti salo: bitno je da je sa njega skinuta opna i uklonjene sve one sitne crvene žilice. Možete ga samleti na mašini za meso, u multipraktiku (par puta ga odvojiti od stranica) ili činiju sa salom i viljuškom uvaliti mužu u ruke s napomenom da mora da ga umuti tako dobro da salo bude penasto i lako mazivo.

Kad je testo odmorilo, rasklagijati ga u pravougaonik debljine oko 1/2cm. Ravnomerno ga premazati tankim slojem sala i početi s preklapanjem.


 Prvo dužu stranu preklopiti do pola, pa premazati opet salom.


Onda kraće strane presaviti do pola i premazati tankim slojem sala.


Na kraju preklopiti testo kao knjigu i staviti ga na malo pobrašnjen tanjir, prekriti krpom i ostaviti u frižider da odmori 1 sat.


Sve ovo ponoviti još dva puta - testo, dakle, treba da bude sve ukupno premazano 3 puta i treba da odmori 3 sata na hladnom. Samo sada nije potrebno testo razvuci na 5mm, kako se ne bi upropastili već napravljeni listići, već je dovoljno i na tek nešto malo manje od 1cm debljine.
Kada je istekao i taj treći sat posle trećeg premazivanja, testo rasklagijati u pravougaonik i oštrim tankim nožem opkrojiti ga sa svih strana - inače se svi okrajci neće lepo razlistati. Iz jednog poteza seći testo na pravougaonike dimenzije 5x7 cm (kolač je onda taman za dva zalogaja) i na svaki u sredinu staviti jednu kašičicu pekmeza od šljiva (ili nekog drugog koji volite), pa kolač preklopiti na pola, bez ikakvog pritiskanja, spajanja ili lepljenja. Složiti na pleh obložen papirom za pečenje, ostavljajući mesta izmedju kolača jer će prilično da narastu.

 


Rernu zagrejati na 250C. Na dno rerne staviti metalni tanjirić ili malu šerpicu s vodom koja će tokom pečenja kolača da isparava i tako imitira parnu rernu koja je inače idealna za pečenje svih vrsta lisnatog testa. Kolače stavite da se peku tek kad je rerna postigla temperaturu. Peku se oko 10-15 min, malo da porumene, ako je moguće bez otvaranja rerne (da se ne bi hladila, da kolači ne bi "spali", da para ne pobegne...). Ali zato uvek možete da skakućete oko šporeta, gvirkate kroz staklo i pevate: Rastite, rastite, kolačići rastite! Verujte da deluje.




Pečene kolače ostavite da se prohlade u plehu pa ih pospite prah šećerom i vanilom. Tek sasvim hladne možete da redjate jedan na drugi.


Neću vam govoriti da nije dobro jesti vruće testo jer me ionako nećete poslušati. Ali ću vam reći da je kombinacija pekmeza od šljiva, limuna, sala i šljivovice mnogo dobra. Rakija daje neki neobičan svež ukus kolačima, ne oseća se alkohol samo aroma. Nama deci nije smetalo, tada! A ne smeta nam ni sada...



P.S. I - Savet dobila i savet prihvatila, mnogo je bolje ako za sečenje testa koristite zagrejani nož, zagrejte ga na ringli, testo se lakše seče a i bolje se razlista, ako je to uopšte moguće.


P.S. II - Pripremljene a nepečene salašnjake možete zalediti na tacnama a onda ih preručiti u kutije ili kese. Meni su bolji kada se pre pečenja odlede, mada mogu i direktno iz zamrzivača u rernu.

P.S. III - Ne žurite s pranjem posuda od sala. Uvek ostatkom namažem ruke i ostavim da koža dobro upije, možete na ruke navući stare pamučne čarape ili rukavice da ne isflekate sve oko sebe. Odlično je za one koji muku muče sa suvom kožom ruku. Nakon toga ruke ispirati mlakom vodom, sapun nije potreban.

Najbolji su kad ih ima...


Copyright by Vikend Kuvarica. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autor. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima. 

14 коментара:

  1. Super opis za sve koje se uče da prave. Tako je mama meni govorila, a meni već dosadilo, pa pitam: "Dokle da mesim?" Tek ona: "Jel možeš da zviždiš?" - "Mogu!" - "E, onda još gotovo, kad ne budeš mogla, onda je dobro!" Sada sam baba pa mesim i bez zviždanja, a u to vreme tek devojčurak, kao i ti kada je ta dobra baba Rusa tebe učila. Dobra si i ti kad pamtiš kućnu haljinu od zenane, to danas više nema.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. hvalaaaa... a kućnu haljinu i da hoću ne mogu da zaboravim jer me i dan-danas podseća da sam joj dužna :) a zenane nigde nema ni da se kupi.

      Избриши
  2. Hvala zemljakinjo. Savršen recept. Pravila sam po mnogima ali ovo su prave mere i pravi ukus kakav pamtim od detinjstva.

    ОдговориИзбриши
  3. Одговори
    1. zvinjavam se ali tek sad sam videla komentar... ne, ne ide kvasac. Pa opet se izuzetno lepo razlistaju, jedino voditi rečuna da se ne pretera s količinom sala, dakle pridržavati se datih mera :) Sve najbolje!

      Избриши
  4. Ovaj recept sam probala sa coolinarike, dal je Vas ili nije ne znam, al znam da nikada u zivotu nisam jela lepse! Hvala punoo

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jeste, prvo sam ga tamo objavila 😊 Drago mi je da čujem tako laskave utiske, hvala vam puno 💕

      Избриши
    2. Da li prodajete zaleđene salašnjake

      Избриши
  5. Poštovani, ne, ne prodajem, ni zaleđene, ni sveže, žao mi je.

    ОдговориИзбриши
  6. Danas sam dobila veliki komad sala,upravo sam završila sa čišćenjem.Ja sam ga i isprala u hladnoj vodi za svaki slučaj.Sad mi je kasno da danas krenem sa mešanjem ,ali sam rešila veliki problem time što sam našla Vaš recept i poklanjam Vam puno poverenje.Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Drago mi je da to čujem, nadam se da ćete biti zadovoljni kad sve završite. Sve najbolje!

      Избриши