субота, 21. март 2020.

U izolaciji...


Ovih dana, kako odmiče sav ovaj horor s koronom, sa svih strana vas vrebaju i iz zasede čekaju svakojaki saveti i preporuke kako prekratiti vreme u izolaciji. Od toga da je neophodno vežbati, onoliko koliko to mogućnosti između 4 zida dozvoljavaju, pa do onih koji savetuju najbezbedniji način vezivanja dece za radijatore. 

Ja ne mogu iz glave da izbijem koliko smo srećni što živimo u kući a ne u stanu. Kad imaš kuću, imaš i dvorište, kad imaš dvorište, imaš i travu, kad imaš travu imaš i pokvarenu kosačicu, a kad već nemaš kosačicu onda smišljaš način kako da se rešiš nabujale trave ;) Ja sam se više ograničila na sađenje i sejanje svakojakog cveća, pa mi i vreme mnogo brže prolazi, jedino što me muči ova upala mišića za koje nisam ni znala da ih imam... 

A kada padne noć ja zovem u pomoć - knjige. Pa vam sasvim namerno, pretenciozno, nudim svoje predloge za čitanje. Slabo ćete tu naći epohalna dela, njih čuvam za neka manje ozbiljna vremena. Ovde ću vam dati pre knjige koje će vas opustiti, zainteresovati, iznenaditi. Redosled je više nasumičan, onako kako mi je pogled padao na policu za knjige, tako da se Vladušić ne uvredi što je iza Nore Roberts. 


1. biografije: Irving Stoun - Žudnja  za životom



Šta je ono što je pokretalo Van Goga, njegov život i dela iz pera verovatno jednog od najpozatijih biografa. Lično on i njegova biografija Hajnriha Šlimana "Grčko blago" bili su krivci da se još pre 30-ak godina zaljubim u arheologiju, pa na kraju završim i na jednom seminaru u Petnici (iskustvo koje se pamti). Što se Žudnje za životom tiče, samo jedna napomena: čitala sam izdanje Alnarija, prevod Ljerke Radović je jad i beda, uz totalno odsustvo lekture, čitanje čini agonijom. Izdanje Vulkana je lepše na izgled, prevodilac je isti, nisam imala živaca da ponavljam sve pa se nadam da su bar lekturu odradili kako treba. Ipak, i pored svega, knjiga je zaista odlična.  Dobra stvar je što je trenutno za kupovinu preko sajta na sniženju 640,00 dinara, a dostava je besplatna naredne dve nedelje!

2. istorijski: Sjenkjevič - Quo vadis?


Je l' ja ono rekoh da nema na spisku ozbiljnih pisaca? Uf... Nobelovac... Od onih koje volim kako pišu... Većina nas Sjenkjeviča pamti od detinjstva, po onoj divnoj knjizi Kroz pustinju i prašumu. Quo vadis? je izvanredan istorijski roman o stradanjima prvih hrišćanja u vreme rimskog carstva. A priča ne bi bila dobra da  nema tu i ljubavi, naročito ako je to ljubav izmedju rimskog vojskovođe Marka Vinicija i Ligije, mlade hrišćanke. Ako pri tom volite i stare (onako baš stare) filmove, onda na netu pogledajte onaj iz 1951. godine, traje skoro tri sata. Moj primerak knjige je bio izdanje Utopije, sad u prodaji ima ono izdavača Kairos, cena pozamašna za naše uslove, u Delfi knjižarama 1639,00 din. Ali vredi. U top 5 najboljih istorijskih koje sam pročitala.  

3. religija: Vladeta Jerotić - 120 pitanja i 120 odgovora


Nekako mi se nametnuo odmah posle Quo vadis?. Prof. dr Vladeta Jerotić je naš poznati akademik, neuropsihijatar, psihoterapeut, književnik. Za razliku od brojnih drugih akademika, svoje znanje je prenosio jednostavnim, divnim, svakodnevnim jezikom, bez upotrebe visokoparnih reči kojima pojedini učeni ljudi sebe pokušavaju da uzdignu iznad publike. To vam je ono kad odete u banku za dozvoljeni minus a bankarka krene s beliborom, euriborom i fiskalizacijom a tebi u glavi samo: jbe mi se, daj pare. U ovoj knjizi Jerotić iznosi pitanja s kojima se najčešće susretao na predavanjima ili tribinama koje je držao, ili su, pak, bila ona najinteresantnija, najintrigantnija. Njegovi odgovori na ta pitanja su zlata vredni. Pa tako ako želite da znate:
- gde su granice izmedju trpeljivosti i mazohizma u braku,
- kako znate da bog postoji
- koliko mi sebe kao narod psihički oštećujemo u odnosu na druge narode
- postoje li religizoni ljudi koji ne pripadaju ni jednoj religiji
Izdavači Partenon, Ars Libri i Zadužbina Vladete Jerotića, cena oko 1000,00 dinara


4. paranoja: Džon Dvanaest Jastrebova - Putnik, Tamna reka, Zlatni grad


Ukoliko svaki put kad stanete ispred bankomata, imate utisak da je onaj tip na tri metra iza vas, NEKAKO bacio oko preko vašeg ramena samo da bi video vaš pin kod i otkrio da ste na računu ostavili 149,00 dinara za održavanje računa, onda su ove TRI knjige prava stvar za vas! Putnik vas tako uvuče u priču, toliko se vežete za ratnicu Maju, da i preostale dve knjige bukvalno progutate. Posledica: godinama se osvrćete i uočavate da kamera ima sve više i više. U pm! Uz paranoju treba dodati i dobru akciju i paralelne svetove. Zabava zagarantovana!

Još jedna svar: Džon Dvanaest Jastrebova živi u dubokoj ilegali, ne zna se ko je, ne ide na promocije knjiga, živi van Nepregledne mašine (interneta, kompjutera, kamera, mikrofona), ne daje intervjue - e to je samoizolacija bato!

5. fanastika: Nil Gejmen - Knjiga o groblju


Iskreno rečeno, zaljubljena sam u svaku rečenicu u ovoj knjizi. Ko to živi na groblju i ko odgaja dečaka Nika? " Da bi se ovo dete odgajilo, biće potrebno više od ove dve dobre duše - reče Sajlas. - biće potrebno celo groblje." 

Koliko god morbidno zvučao naslov knjige, ovo je knjiga o divnoj, posvećenoj ljubavi, o duhovima i onostranim bićima. Gejmen piše gotovo opčinjavajuće jednostavno. Pročitala sam još neke njegove knjige, ne sve (Američki bogovi, Zvezdana prašina, Okean na kraju puteljka) ali me je ova oduševila. I redovno joj se vraćam. I mnogo je volim. Izdavač Laguna. Prevod perfekcija bez greške. Ilustracije - divotica... Ove nedelje na popusti 560,00 dinara. 


6. ljubavni: Dejvid Nikols - Jedan dan


Ukoliko mi kažete da ste gledali film koji je snimljem po ovoj knjizi, i ako mi još kažete i da ste filmom oduševljeni a da knjigu niste ni čitali, sve knjigom od 480 strana + reklame ima da vas udaram po glavi. Jer je film nula, NU-LA, ZERO, NIŠTA naspram knjige. I odmah da se razumemo, ovo nije ljubavni roman. Ovo je ljubavna knjižurina. Broj 1 od svih ljubavnih. Izdavač Laguna. Nema u prodaji, sve rasprodato, tražite po bibliotekama ili na Kupindu ima da se nađe ganc nova za 299 dinara. E ako to nije džabalesku, onda stvarno ne  znam šta je! 

7. publicistika / istorija: Amin Maluf - Krstaški ratovi u očima Arapa


Zaboravite sve filmove u kojima se dobri, jadni Krstaši bore protiv divljaka, varvara koji su im oteli Jerusalim. Maluf je delo zasnovao na istorijskim spisima, svedočenjima savremenika. Saznajte više o Saladinu, razaranjima Jerusalima, onako kako su to videli "s druge strane ograde", tako da je ovo više knjiga o franačkoj najezdi a ne o krstaškim ratovima. Zapanjujuće i otreznjujuće. Da se zapitate... Izdavač Laguna, rasprodato, a i to valjda nešto govori o kvalitetu dela. Tražite u bibliotekama, na Kupindu od 540-800 dinara. Koliko dva paketa toalet papira. 

8. triler: Ju Nesbe - koju god knjigu da dograbite


Samo ono žensko koje nije čitalo serijal o Hariju Huleu, nije palo na totalnog gubitnika, uzalud lečenog alkoholičara, zavisnika o psihoaktivnim supstancama, duvanu i Džim Bimu (ako sam nešto zaboravila, podsetite me). Ako se posle nabrajanja svih njegovih mana i dalje pitate kako je moguće da žensko padne na takvo muško - e pa padne, jer to nije bilo koje muško već Hari Hule. Hule je rođen samo za jednu stvar: da hvata kriminalce. I u tome je nabolji. U svemu ostalom je propast živa. Kako sam koju knjigu čitala, tako je postojala sve veća i veća opasnost da i sama zglajznem u alkohol, jer ti toliko bude žao tog čoveka da je to gotovo nepodnošljivo. Nesbe je jedni pisac čije knjige doteram do 30 strana pred kraj i onda ih ostavim da čame čitav vikend, gledamo se Hule i ja tako dva dana, ja ga mrzim jer je opet zagovnao, on me moli da pročitam do kraja jer nije on kriv, jbga sudbina je to... I još me ni jednom nije razočarao, smrad običan pandurski. Po jednoj od knjga "Sneško" snimljen i film, ne gubite vreme, jedino ako volite Majkla Fasbendera onda film u tom slučaju možete gledati i bez tona i praćenja radnje. Što se mene tiče, uloga Hulea može da pripadne samo onom Vensan Kaselu, dovoljno je ružan da bude smrt za jednu Moniku Beluči, kao što je i Hari dovoljno ružan da bude smrt za jednu Rahelu. Izdavač Laguna, cena šarolika od 899-1499, zavisno od broja strana. Svega ima dovoljno na lageru jerbo je Hari već godinama hit!

9. pustiti mozak na pašu:


- Nora Roberts - patetično, slatko, romantično, slabo seksa ali uvek trajeeeeeee, to ne može da se završi bez minimun tri strane detaljnog opisa. 
- Sandra Braun - patetično, trileri s primesama... čega... nečeg, ajd nisu toliko loši... seks kratak ali bez pardona, sve stane u dva prosečna pasusa. 
Može se reći tipično ženska supermarket literatura, obezbedjuje 100% beg od stvarnosti i 0% moždanih aktivnosti tokom čitanja. Ovo čitam kad me spucaju hormoni i pms. I ide ko ladna voda. 

10. domaće: Slobodan Vladušić - Veliki juriš



Ako biste malo bolje da se upoznate s Prvim svetskim ratom, ovo je pun pogodak. Nažalost, pripadam onoj generaciji koja je više učila o Napoleonu, ofanzivama, Američkom građanskom ratu, nego o onom ratu koji nas je, kao naciju, gotovo istrebio. U Beogradu, na Topličinom vencu, postoji spomenik Vojvodi Vuku, koliko nas zna ko je on uopšte bio?! Veliki juriš je brilijantno napisana knjiga, fantastičnog zapleta, likova, pojedinosti, rasplet i da ne pominjem, poslednje stranice su za infarkt. Posle nje sedam dana ništa u ruke nisam uzela da čitam. Mužu glavu probila da je pročitati mora. Izdavač Laguna, cena 999 dinara. (fotografija preuzeta sa sajta Lagune)

11. drama / moja preporuka: Selest Ing - Na sve strane mali požari


Nekako kad vidim naslov tipa: najčitanija knjiga po Amazonu, bestseler u trt mrt, ne da mi se čitati pa nikako... I tako su ovi Mali požari podugo čamili i čekali na red. A kakva je to poslastica od knjige! Već na početku znate ko je to uradio ali ostaje pitanje - zašto? E, a to zašto je priča kakva se retko sreće! Skrajnuti američki gradić gde je sve pod konac, sređeno i uređeno, gde su svi savršeni gotovo kao da gledam Žene iz Stepforda, e taj gradić će pogoditi dolazak jedne umetnice, samohrane majke i njene ćerke. Koliko su povezane njihove sudbine i životi, kakve ih sve to niti vežu i šta će to dovesti do požara, saznajte kod Ingove. Ostavila me bez teksta psihološkim prikazom svakog lika. Izdavač Laguna, cena 999,00 dinara, vredi svaku paru.

12. ako ovo s koronom potraje: Kolin Mekalou - 18 knjiga o poslednjim danima Rimske republike


E sad... kad dođe do ovoga nikako ne znam odakle da krenem a da vas ubedim da počnete s čitanjem serijala od 18 knjiga... o Rimskoj republici! Možda je najbolje da pomenem da je Mekalou napisala i Ptice umiru pevajući? Ali ovaj serijal nema brate mili nikakve veze s tom limunadom! Iza ovoga stoji krajnje ozbiljan istraživački rad i delo koje faktografijom i načinom pisanja ostavlja bez daha. Knjige se, doduše, mogu čitati i pojedinačno (pri tom mislim na serijale), ali smatram da se najbolji uvid dobije tek kad se krene od početka. I zato: 
- Prvi čovek Rima: trilogija - Put časti, Put slave i Put pobede 
- Venac od trave: trilogija - Lav sa istoka, Smaragdna lupa, Aurelijine suze
- Fortunini miljenici: trilogija - Predstava za gospodara, Nekrunisani kralj, Moćnici i ratnici
- Cezarove žene: trilogija - Ljubavnica hladnog srca, Jedna ljubav, Biser za harpiju
- Vladar sveta: Cezar I, Cezar II
- Pripovest o Cezaru i Kleopatri:  Čast i dužnost, Pad titana
- Antonije i Kleopatra: Biseri boje mesečine, Kraljica zveri

Mana: petparačke korice i patetični nazivi knjiga. Živi me blam bio da naglas izgovorim da mi treba Ljubavnica hladnog srca. A onda prodavačica kaže jao nemamo ček da pozovem drugu radnju, pa na telefon des Jelena, šta ima, žena mi traži Ljubavnicu hladnog srca, imaš primerak, imaš, ajd pošalji sutra nama...  Izdavač Laguna, većina je rasprodata, probajte po bibliotekama. 

13. za svaki dan: Veliki narodni sanovnik sa horoskopom


izdavač Horus, ako sanjate kako vam muž u kafi namerno skuva i crva ali ga vi ipak ne popijete, uvek možete da pogledate šta to znači i šta će vas strefi u narednom periodu. Plus i horoskop. Pa natenane. Knjiga za svaki dan i sva vremena. Nikad dosadno, naročito kad krenete da čitate sanovnik redom pa kad vidite šta sve drugi sanjaju... 

14. po mojoj meri, epska fantastika: Dž.R.R. Tolkin - Silmarilion


Ne postoji, niti će postojati ta knjiga koja će me više oduševiti od Silmariliona. Moja knjiga za pusto ostrvo. Ako ste ikad čitali ovu knjigu, onda ste vrlo dobro upoznati s na mahove teškim načinom Tolkinovog pisanja, netipičnog jezika, da ne pominjem koliko mi je bilo teško da prelomim jezik i izgovorim Ainulindale, Nirnait Arnoidiad, Earendil, a tek kad se stigne do kuće Finveove... priznajem, ni najmanje teškog srca, bez trunke blama: prvi put sam celu knjigu pročitala naglas! Tako mi bilo jednostavnije da popamtim sve likove, bitke, lakše mi je da izgovorim sve te čudne, netipične reči, pojmove... 

Za one koji su za Silmarilion samo čuli, a nisu ga čitali, najjednostavnije objašnjenje bi bilo da je to biblija po Tolkinu. Jedan sasvim novi svet. Sa svojom istorijom i stanovnicima. Neponovljivo. 

15. antipreporuka: 
- Karlos Kastaneda - Orlov dar, iliti kako dovoljno spoznati sebe i ljude oko sebe, ali toliko dobro da sva bića vidite kao svetleća hodajuća jaja. What the fuck?! Pročitala do kraja. Tri meseca. Čoveče. 

- Helen Filding - Dnevnik Bridžet Džouns, meni ova čiklit nikako ne leži, čitam i blam me njene gluposti. I film mi nepodnošljiv. Gledala i blam me bio njene gluposti. Da mogu, tražila bih povraćaj novca al me blam da priznam da sam tu knjigu kupila. I pročitala. 
.
.
.

Nije mi bila namera da bude neki određeni broj knjiga na spisku. Zalomilo se da ih bude ovoliko. Ako sam vas s nekom preporukom ubola, blago meni!  Ja čitam sve sem onih psiho-pomozi-sam-sebi-možeš-ti-to-najbolja-si-carice knjiga. Samo bih rekla da me jeza hvata od onih koji druge procenjuju po onome šta čitaju. Ako me takvi budu cenili po ovom spisku, mogu samo da zaključe da bi kod mene psihijatar i te kako imao posla :) 

Uostalom, knjige su za čitanje. Pa ako sam ja mogla da pročitam Kastanedu, vala možete i vi Noru Roberts!<3<3<3

©Copyright by Vikend Kuvarica 2016-2020. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autora. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima.  













Нема коментара:

Постави коментар