уторак, 5. септембар 2017.

Slatko od smokvi

Ooo bože! Ta smokva je rasla iza baba Sovijne kuće. Inače se zvala Sofija, bila je udata za pradedinog rodjenog brata, ali iz nekog razloga svi naši stari nisu izgovarali to slovo F već isključivo V. Čak mislim da je vremenom i ona navikla na to ime toliko da je gotovo i zaboravila svoje kršteno. 

A kako smokva počne da zri, tako svi mi redom, dan za danom beruckamo malo po malo, pa svaka kuća u komšiluku se tako ovajdi s teglicom-dve ovog slatkog. Tada tako retkog na selu. I zbog toga i voljenog. 

Ima priča i o tome kako i zašto me je baba Sovija, neočekivano pokretna i poletna, jurila oko kuće mlateći štapom na sve strane i vičući "pomagajte ljudi!" ali me noćas mučila nesanica pa sam popila neku tabetu za smirenje koju je veterinar inače prepisao Maksu a ne meni, pa su čak i na poslu primetili da nisam dokusurna i bilo im smrtno zanimljivo čitav dan, tako da ta priča mora čekati neko drugo slatko od smokvi. A ovo sam pravila ovako:

Potrebno je za dve tegle od 750 g:
- kad kradete smokve retko kad nosite vagu sa sobom pa da merite koliko ste nabrali, ali uvek možete da brojite, u sebi naravno, tako da će vam za ove dve tegle trebati 65 osrednjih ili 70 komada sitnijih smokvi. To kad se očisti bude oko 1,5 kg, a to je merka koja nam treba
- na 1,5 kg smokvi ide 1,5 kg šećera i 1,5 dl vode
- ako imate 2 kg smokvi, onda 2 kg šećera i 2 dl vode
- i tako prostom progresijom dalje...
- a osim toga će vam trebati i jedan limun, dobro opran i isečen na kriške
- jedna šaka kreča koja se stavi u
- 3 litra vode
- ako imate teta Mirku u komšiluku, onda imate i koji listić rozetle pa i nju metnete i slatko, pa ono zamiriše ko ono nekad što ste jeli



Krečna voda služi da se voće ne raspadne pri kuvanju, da ostane na izgled čvrsto. Brzo i lako se napravi: jednu šaku kreča prelijte s 3 litra hladne vode i dobro izmešajte da se kreč rastopi. Sve ostavite da odstoji jedno pola sata, potrebno je da se kreč sasvim slegne. Čistu vodu s vrha presuti u drugi sud a kreč prosuti. I to je krečna voda. Ako nemate kreč može da posluži i limuntus, 1 pakovanje razmutite i 3 litra vode, pa u to spuštajte smokve. Ja nekako više volim da radim s krečom.

Birajte zrele ali i čvrste smokve. Pažljivo ih oljuštite i spuštajte u krečnu vodu. Ostavite ih da odstoje jedno pola sata. Zatim ih isperite u nekoliko voda ili ih stavite u djevdjir pa pod česmu. Nek se ocede. Već tada možete primetiti da su plodovi čvršći na dodir.

U šerpu za džem, ajvar, slatko a bogami i sarmu, sipati šećer i na 1,5 kg šećera sipati 1,5 dl vode. Ako vam se omakne malo više vode, nema veze, samo će se sirup malo duže kuvati. Promešati varjačom i kuvati na srednjoj vatri jedno pet minuta, koliko da se dobije sirup srednje gustine. Zatim lagano dodavati smokve, jednu po jednu redjati u sirup, treba da budu u jednom redu.  Preko smokvi poredjati kolutove limuna. Nastaviti kuvanje na srednjoj temperaturi. S vremena na vreme prostresti šerpu, slatko nikako ne mešati.



Kuvati još oko 20-30 minuta.  Slatko je gotovo kada ohladjen sirup ima gustinu redjeg meda. Zato je najbolje izvaditi kašiku-dve sirupa na tacnicu i ostaviti da se ohladi, pa kad ustanovite da sirup ima potrebnu gustinu, skloniti šerpu s vatre. Opet je protresti tako da se pena skupi na sredinu pa je pažljivo ukloniti. Šerpu pokriti čistom krpom, kažu da treba da bude vlažna, kod mene vazda suva. Ostaviti da se ohladi tokom noći pa sutradan slatko sipati u tegle. Pošteno rasporediti i limun.

Tegle zatvoriti i spakovati ih na tamno i prohladno mesto da čekaju posebnu priliku. Ako nešto smokvi pretekne preko ove dve tegle, obavezno se pohvaliti komšiluku. U protivnom, kao da ga niste ni pravili <3<3<3

Copyright by Vikend Kuvarica. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autora. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima. 


 



2 коментара:

  1. Hvala na ovom divnom receptu, da se ne zaboravi. A prica celokupna vratila me djetinjstvo. Samo me zanima dali je isti postupak sa ovim malim tek zametnutim smokvicama tz.pupavcima.To slatko mi se urezalo u secanje kod moje pokojne tetke Ljubice Kalezic, koja ga je izvanredno spremala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Eto, ja sad prvi put čujem da se slatko može kuvati i od mladih, tek zametnutih smokvi! Žao mi je, ali tu vam ne mogu pomoći jer zaista ne znam kako bi se ono kuvalo. Moraću malo da proguglam, sad me živo interesuje kakvo je, pa ako ikad saznam kako se pravi, obavezno javljam. Puno pozdrava!

      Избриши