понедељак, 4. мај 2020.

Svečano jagnjeće pečenje


Svečano jagnjeće pečenje by Kužina s pogledom, ne mogu vam dočarati to savršenstvo ukusa! Prvi put sam je pravila za Uskrs, i evo, opet, za praznike. Meso špikovano belim lukom, timijanom i ruzmarinom, odstajalo premazano maslinovim uljem i limunom pa pečeno s belim vinom i kruškama, i na sve to mladi krompirići pečeni pored mesa u onom božanstvenom saftu... Lepo ne znam šta bih još rekla... Jednostavno, jelo u kom istinski uživate u svakom zalogaju. Ako ste od onih koji su uvereni da bolje jagnjetine od one s ražnja nema, verujte mi, to je to. Ja za bolje ne znam.

Za Uskrs sam ga pravila od buta ali sada ću vam dati mere za pozamašan komad jagnjećih rebara od cca 4 kg. Nekako su mi ta rebarca draža jer imaju više masnoće na sebi (onaj unutrašnji deo) nego but, a ja volim loj, šta više večito se otimam oko masnijih komada jagnjetine i nikad, ali nikad me neće povući ono sasvim mesnato parče, ma koliko sočno i meko izgledalo! 

Potrebno je:
jagnjetina, mlada, ova đurđevdanska ponajslađa, komad od oko 4-4,50 kg sasvim je dovoljan za desetak ješnih osoba
4-5 čenova belog luka
2 poveće grančice ruzmarina
timijan
1 limun isečen na kolutove
2-3 kruške
so i biber
cca 1 dl maslinovog ulja
oko 2-3 dl dobrog belog vina, oba puta sam koristila Tamnjaniku, pravi se od istoimene sorte grožđa koja je poznata i pod nazivom Isabella, a sam naziv mu govori i o ukusu.

U originalnom receptu ide i par-dva šljiva, verujem da bi mogle i one iz zamrzivača, ali ja ih tamo ne nađoh pa ih nisam ni stavila. Tek mnogo kasnije setih se da sam umesto njih mogla ubaciti malo domaćeg pekmeza od šljiva, onog bez šećera. Verujem da ništa ne bi pokvario, naprotiv! I sad zbog toga jedva čekam da sve ovo ponovim.

Za prilog:
krompir ili u sezoni mladi krompirići


Meso prvo špikovati: krupniji beli luk iseći na pola ili četvrti, ruzmarin podeliti na čuperke, timijan isto tako, limun iseći na kolutove. Kako mi je mesar već zasekao rebra na dva dela, tako mi je i olakšao špikovanje s donje strane: samo sam u proreze ubacila svega po malo. S gornje strane, naročito gde je onaj deblji deo rebara, tu sam tankim nožem pravila proreze i u njih ubacivala beli luk i travke. Meso zatim dobro posoliti, pobiberiti, izdašno premazati maslinovim uljem. Preko sam poređala kolutove limuna i ostavila tako da stoji na sobnoj temperaturi jedno 2 sata. Možda i malo duže. Jer u neko doba načeh onu Tamnjaniku...





U veliki, duboki pleh od rerne dim 35x45 cm (ili pekač odgovarajuće veličine) sipati maslinovog ulja, koliko da zamasti dno. Preko staviti meso. Rernu uključiti na 250C. U zagrejanu rernu ubaciti meso i peći ga koliko da se zapeče sa svih strana, da dobije blago rumenkasu koricu, da meso zacvrči.


Zatim pleh izvaditi iz rerne, meso preliti s pola količine belog vina, prekriti ga alu foliijom, dobro ga ušuškati i ponovo vratiti u rernu. Temperaturu smanjiti na 180 C, može i niže, sve zavisi od jačine rerne.

Meso ne okretati narednih sat i po, samo s vremena na vreme proveriti kakva je situacija sa tečnošću jer saft ne bi smeo da gori. Po potrebi dolivati vina. Zatim meso okrenuti na drugu stranu, zaliti opet vinom, pored mesa staviti krompir, kruške isečene na četvrti (i šljive na pola, ako ih ima), preliti sve dobro močom, sad samo prekriti malo folijom meso i vratiti da se peče još jedno sat vremena. Opet s vremena na vreme proveravati da saft ne gori, okretati krompiriće. Poslednjih petnaestak minuta skloniti foliju i ostaviti da meso porumeni. Ukoliko primetite da je meso ranije pečeno, da je meko kad ga probate viljuškom, izvadite ga na neki veći tanjir i ostavite ga sa strane dok se krompir ne ispeče. Zatim meso ponovo vratite u pleh i onda zapecite. To, opet, sve zavisi od toga koji i koliki komad mesa koristite.


I za kraj: meso isecite na komade, izvadite ga u odgovarajuću posudu u kojoj ćete ga servirati. Pored mesa stavite i krompiriće. Pleh u kom se meso peklo "izgrebite" varjačom po dnu, ako ima puno masnoće na površini, uklonite je. Nek ostane samo blago mastan mesni sos. Njime prelijte meso i krompiriće. Samo da napomenem: limun i kruške su se sasvim raspali pri pečenju, beli luk se istopio u mesu, travke su svoje mirise uvukle u pečenje, a sve to zajedno dalo je fantastičan sos! Zato sve dobro izmešajte u plehu i prelijte preko mesa. Ako baš želite, možete ga i procediti kroz cediljku ili gazu.


Uz bilo kakvu salatu, ovo jelo je prava gozba! Još poodavno, kad je Damira objavila ovaj recept, rekla sam sebi da to moram probati. Jedino sam se plašila da li će gdin Đ, kao svaki tradicionalnista kad je pečenje u pitanju, da pristane da u divnu, mladu jagnjetinu dodam kruške, začine, vino. Ali kako je već naučio da u jela dodajem razne, za naše tradicionalno poimanje kuvanja, neobične začine, odmah je rekao da to mora da bude dobro. I ni najmanje se nije iznenadio što je bio u pravu. Jedino je izjavio: da li je normalno da sam sve ovo pojeo?! <3<3<3



©Copyright by Vikend Kuvarica 2016-2020. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autora. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima, 





Нема коментара:

Постави коментар